بررسی بسامد شعر مادر در ادبیات منظوم معاصر

پایان نامه
چکیده

چکیده مفاهیم مادر در فرهنگ و ادب همه ی ملت ها و زبان ها از جمله در زبان و ادبیات غنی فارسی از اهمیت و قداست ویژه ای برخوردار است. با این وجود، واژه مادر و مضمون های مرتبط با آن در متون ادبیات کلاسیک تا پیش از مشروطیت بیشتر به صورت اشارات، تلمیحات، شخصیت های قصه، داستان ها و حکایت ها گاه به شکل مراثی و مدیحه ها به کار رفته اما، در ادبیات معاصر اشعاری در قالب ها و مضامین کاملاً مشخصی درباره مادر سروده شده است. بر این اساس، این پژوهش کوشیده تا به بررسی برترین نمونه های اشعار مربوط به مادر به شیوه توصیفی، تحلیلی، مقایسه ای و کمی در دوره معاصر به عنوان مسأله اصلی خود بپردازد. با توجه به این موضوع، ابتدا به تاریخچه و پیشینه اشعار مادر از قرن سوم تا دوازدهم با ذکر نمونه هایی پرداخته شده و سپس برترین اشعار مربوط به مادر در این دوره ارائه گشته است. در ادامه و در سه مرحله ادبیات معاصر شامل مشروطیت، پهلوی اول و دوم و انقلاب اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در بررسی هر دوره ابتدا به صورت مختصر اوضاع اجتماعی و فرهنگی زنان و چگونگی اشعار مادر پرداخته شده و پس از آن شاعران معرفی و نمونه های برتر اشعار مربوط به مادر و به ویژه مقام شامخ حضرت زهرا (س) از جنبه های سبکی و محتوایی مورد تحلیل قرار گرفته است. بسامد قالب ها و موضوعات شعری مربوط به هر دوره نیز در فصل بررسی های آماری این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته و به صورت جدول ها و نمودارهایی ارائه شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که از پانزده شاعر بزرگ دوره مشروطه همچون ایرج میرزا، ملک الشعرای بهار، شهریار و پروین اعتصامی ، اشعار ایرج میرزا شاخص تر و برتر بوده است. شعر مادر در دوره دوم پهلوی نسبتاً گسترش یافته و از میان بیست و سه شاعر مورد بررسی فروغ فرخزاد و سهراب سپهری بیش از دیگران به شعر مادر پرداخته اند. در دوران انقلاب اسلامی با توجه به تحولات اجتماعی و فرهنگی اشعار مذهبی و حماسی درباره مادر سروده شده است که از میان شصت شاعر مورد بررسی اشعار فاطمه راکعی، قیصر امین پور و عبدالملکیان بیشتر قابل توجه است. واژگان کلیدی: مادر، شعر مادر، قالب، مضامین، شعرمعاصر

منابع مشابه

بررسی شکواییات در ادبیات منظوم معاصر (1350-1300)

یکی از موضوعات و مضامینی که از آغاز حیات شعر فارسی تاکنون، محتوای بخشی از  سروده­های هر شاعر را به خود اختصاص داده، شکواییه است. شکواییات بر اشعاری اطلاق       می­شود که شاعر در قبال ناملایمات و محرومیت­های وارده می­سراید و از رنج و اندوه و ناکامی خود سخن می­گوید. به نظر می­رسد رسالت این مضمون که از فروع ادب غنایی به شمار می­رود،  فقط ادای ذهنیات و انتقال احساسات شخصی شاعر باشد، در حالی که کاوش...

متن کامل

ادبیات تطبیقی و تطبیق شعر معاصر عرب و شعر معاصر ایران غاده السّمان

‏این مقاله، چنان که از عنوان آن برمی آ ید _ تطبیقی است بین شعر معاصر ایران و عرب ‏که در این تطبیق، اشعار فروغ فرخ زاد به عنوان نمونه ای از شعر معاصر ایران و اشعار غادةالشمان به عنوان نمونه ای از شعر معاصر عرب با هم مقایسه شده است. در ابتدای مقاله نیز تعریف ادبیات تطبیقی از نظرگاه صاحبنظران مختلف و پیشینه ای از ادبیات تطبیقی ارائه و در ادامه، دو اصطلاح در«نقد» و «نقد تطبیقی» توضیح داده شده است. ‏ 

متن کامل

ادبیات تطبیقی و تطبیق شعر معاصر عرب و شعر معاصر ایران غاده السّمان

‏این مقاله، چنان که از عنوان آن برمی آ ید _ تطبیقی است بین شعر معاصر ایران و عرب ‏که در این تطبیق، اشعار فروغ فرخ زاد به عنوان نمونه ای از شعر معاصر ایران و اشعار غادةالشمان به عنوان نمونه ای از شعر معاصر عرب با هم مقایسه شده است. در ابتدای مقاله نیز تعریف ادبیات تطبیقی از نظرگاه صاحبنظران مختلف و پیشینه ای از ادبیات تطبیقی ارائه و در ادامه، دو اصطلاح در«نقد» و «نقد تطبیقی» توضیح داده شده است. ‏ 

متن کامل

آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های ادبیات معاصرِ منظوم

پس از پذیرش شعر نیما و جریان نوگرایی در ادبیات، حضور ادبیات معاصر به عنوان یکی از دروس رشتۀ زبان و ادبیات فارسی نیز ضرورت یافت؛ این ضرورت به نوبۀ خود سبب تالیف درس­نامه­های متعددی چون بررسی ادبیات امروز ایران محمد استعلامی، جویبار لحظه­ها محمد جعفریاحقی، چشم انداز معاصر ایران سید مهدی زرقانی و ... گردید.علی­رغم تعداد قابل توجه این درس­نامه­ها، هنور تا تدوین درس­نامه­ای که بتواند تصویر کاملی از ...

متن کامل

بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر و کارکردهای زیباشناختی آن

عنوان شعر، حکم شناسنامه‌‌ی شعر را دارد که برای بررسی و سخن گفتن در مورد یک شعر میان منتقدان و دیگر افراد مهم محسوب می‌شود. هدف این مقاله بررسی چگونگی نام‌گذاری عنوان شعر در ادبیات سنتی و معاصر است. این نام‌گذاری‌ها در شعر سنتی و معاصر تفاوت‌های چشمگیری با هم دارد. در گذشته چندان به نام‌گذاری شعر توجهی نمی‌شده است. البته از میان قالب‌های سنتی، در نام‌گذاری قصاید نسبت به قالب‌های دیگر تأکید بیشتر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023